Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Wysokie Mazowieckie

• 017_obiekt.jpg
  • 018_obiekt.jpg
  • 019_obiekt.jpg

Tu wszędzie jest moja Ojczyzna, warto ją poznać

UTWMimo jeszcze wakacji w dniach 06 ,07, 08 września b.r. studenci UTW w 52 osobowej grupie ze sprawdzonym już od lat przewoźnikiem Biakomex i pilotką p. Kasią Zakrzewską wyruszyli na zwiedzanie Łodzi i jej okolic.

Dnia 06 września zrobiliśmy pobudkę naszym sąsiadom terkotem kółek przy walizkach. O godz. 6:00 był już odjazd. Pierwotny plan zwiedzania został zmieniony. Po spokojnej podróży zwiedzanie rozpoczęliśmy od Łowicza a w nim od katedry. Pierwsza wzmianka o tym mieście pochodzi z 1136r. Od XII wieku do upadku I rzeczypospolitej należał do arcybiskupów gnieźnieńskich. Prawa miejskie otrzymał w 1298 r. Miasto pięknie się rozwijało dzięki licznym przywilejom królewskim i dogodnemu położeniu na szlakach handlowych.

Łowicz był „drugą stolicą" Rzeczypospolitej w czasie wyborów kolejnego króla. Spacerkiem ruszyliśmy obejrzeć Nowy Rynek, Stary Rynek -serce Starego Miasta. W 1790 r. tu na rynku Tadeusz Kościuszko zlustrował 9 Regiment Pieszy Konny, w 1806 r. zatrzymał się Napoleon Bonaparte, co potwierdzają tablice na ścianach budynków. Gościli tu i inni, którymi historia mniej się chlubi. Najcenniejszą budowlą jest kaplica Św. Karola Boromeusza, zdobiona freskami Michała Anioła Palloniego. Na piętrze znajduje się dział historyczny im Wł. Tarczyńskiego z pamiątkami świetności Łowicza i Ziemi Łowickiej

Drugie piętro zajmuje dział etnograficzny im. Anieli Chmielińskiej, przybliżający kulturę ludową. Obejrzeliśmy piękne stroje łowickie.

Rozkwit miasta przerwał najazd szwedzki. Zostało bardzo zniszczone, znów zaczęło się podnosić w 1741 r. -Stanisław Konarski - jeden z pijarów przedstawił założenia reform szkolnictwa, ale zabory stanęły temu na przeszkodzie Miasto zostało włączone do Prus, potem znalazło się w zaborze rosyjskim. W 1879r. powstała pierwsza instytucja o podłożu kulturalnym Straż Ogniowa Ochotnicza, jedna z pierwszych w Królestwie Polskim, która dla społeczności i kultury i państwowości polskiej wiele robiła (Strażacy legalnie mogli mówić po polsku). Z Łowicza spacerkiem udaliśmy się do Skansenu- Łowickiego Parku Etnograficznego w Maurzycach. Został on założony w latach 80 -tych XX wieku. Zachowało się kilkadziesiąt zabytków wiejskiego budownictwa regionu Łowicza oraz wyposażenia chat.

Pogoda dopisywała i było miło zaleźć się w Parku w Arkadii

Został on założony w 1778 r. przez Helenę Radziwiłłową i był jednym z bardziej znanych ogrodów w Europie na przełomie XVIII i XIX  wieku nad rzeką Łupią. Zachowało się kilka budowli i pawilonów jak Domek Gotycki,  Łuk Kamienny, Grota Sybilli. Arkadia jak i Nieborów podlega pod Muzeum Narodowe w Warszawie .

Z Arkadii skierowaliśmy się do Nieborowa. Tu powitał nas barokowy pałac wybudowany przez kardynała Michała Stefana Radziejowskiego. Kilkakrotnie przechodził z rąk do rąk, od Lubomirskich, Ogińskich aby stać się od1774r. własnością Michała Hieronima Radziwiłła i był nią do 1945 roku. Zachował się cenny księgozbiór i kolekcja obrazów mistrzów europejskich. Możemy oglądać tu bogate wyposażenie barokowe i klasycystyczne- meble, dekoracje, przedmioty użytkowe. Na nocleg udaliśmy się do Uniejowa nad Wartą. Po kolacji niektórzy „padli” ale większość do 22:00 śpiewała i tańczyła przy akompaniamencie kol. Jurka Nowickiego. Kolejny dzień – 07.09.2019r po śniadaniu zaczynamy od zwiedzania Zgierza – miasta tkaczy. Był kiedyś sztandarowym miastem przemysłowym w Królestwie Polskim - wielką fabryką tkacką. Po powstaniu listopadowym rząd rosyjski rozwój Zgierza zahamował. Druga wojna światowa i rządy jakie po niej nastały zostawiły na pięknym niegdyś mieście smutny ślad. Sporo czasu spędziliśmy tu w pracowni odnawiania starych ale pięknych zabytkowych mebli. Wiele budynków wymaga odnowy.

Jak nigdzie więcej podczas tej wycieczki, właśnie tu na gruzach epoki biedermeier, sfotografowaliśmy się przed Parkiem Kultury z Prezydentem Miasta Zgierza.

Następnie odwiedziliśmy Tum. Zatrzymaliśmy się na nieco dłużej przy Archikolegiacie leżącej na prawym brzegu Bzury w pow. łęczyckim, gdzie przywitała nas duża ipiękna budowla. Katedra wielokrotnie była niszczona przez Litwinów, Tatarów i Krzyżaków oraz przez pożary. Obecnie jest poddawana odnowie, aby potomni mogli obejrzeć zniszczone piękno.

Z Tumu udajemy się do Łęczycy - miasta od 1267 r położonego na pograniczu Niziny Mazowieckiej i Wielkopolskiej nad rzeką Bzurą. Przez kilka wieków pięknie się rozwijało. Schyłek świetności nastąpił wraz z potopem szwedzkim. Na tle jasnych budowli klasztoru Dominikanów, kościoła Farnego i innych, góruje przy Rynku Zamek z czerwonej cegły (w odnowie) z XIV wieku za czasów Kazimierza Wielkiego powstały. Wspominał o nim kronikarz Janko z Czarnkowa. Podczas potopu szwedzkiego w 1656 r. został zdobyty prze Stefana Czarnieckiego. W niedalekim sąsiedztwie „ straszy”  budynek więzienia dla recydywistów do 90 lat ubiegłego wieku, ale troszkę dalej humor poprawia piękna budowla Kościół Farny pw. Św. Andrzeja. Najpierw był drewniany, spalony przez Krzyżaków.

Z Łęczycy powracamy na nocleg i obiadokolację do Uniejowa, gdzie po kolacji większość uczestników poszła skorzystać z atrakcji wód termalnych.

Niedzielne zwiedzanie ŁODZI 08 września wypadło inaczej niż zamierzano. Porządek zakłócił deszcz. O godz. 9:00 wzięliśmy udział we mszy św. w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Po mszy złożyliśmy wiązankę kwiatów na grobie „Matki Matek" - Stanisławy Leszczyńskiej - łodziance, znajdującego się w podziemiach tegoż kościoła. Stanisława Leszczyńska w czasie II wojny została aresztowana wraz z córką przez gestapo i osadzona w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz – Birkenau. Była tu nadal położną. Narażając własne życie uratowała wiele nowo narodzonych istnień ludzkich. Była patronką Medycznego Studium Zawodowego w naszym mieście, której dyrektorem była nasza koleżanka - szefowa UTW - p. Marianna Kaczanowicz.

Zwiedzanie Łodzi rozpoczęliśmy od Pałacu Izraela Poznańskiego, którego to miejsca długo nie da się zapomnieć. O innych ciekawych również, dowiedzieliśmy się z przekazu ustnego, w czasie przejazdu przez miasto. Np. Bałuty-dzielnica Łodzi była w 1915 r. największą wsią na świecie. Rozwijał się tu przemysł włókienniczy. Właścicielami fabryk i kamienic w Łodzi byli głównie Żydzi, Niemcy ,Francuzi i Włosi. Wracając do Pałacu I. Poznańskiego byliśmy pod wrażeniem poszczególnych wnętrz. Przeszliśmy przez salę jadalną, salonik karciany, salonik orientalny, apartament pani domu, jej sypialnię , małą jadalnię. Obejrzeliśmy gabinet Artura Rubinsteina – pianisty , wielkiego odtwórcy muzyki Fryderyka Chopina –zmarł w 1982 r. Dalej oglądaliśmy gabinet M. Edelmana i salę lustrzaną. Z pałacu przeszliśmy do Muzeum Fabryki Poznańskiego drugiej co do wielkości. W 1900 r. została przejęta przez Włochów. I Wojna Światowa zatrzymała rozwój miasta. Fabryki stanęły. Ludziom bez pracy zaczęło się dziać coraz gorzej. II wojna przyłożyła swoją niechlubną pieczęć. Wielu Żydów zostało wymordowanych w niemieckich obozach koncentracyjnych inni wyjechali z Polski. Fabryki rozebrane na części wywiezione i na zachód i na wschód. Obecnie ten ośrodek akademicki, kulturalny i przemysłowy środkowej Polski liczy wg danych statystycznych nieco ponad 685 tysięcy ludzi i według raportów wyludnia się z roku na rok. Opuszczamy Łódź, w której byłoby jeszcze co oglądać i kierujemy się w stronę domu odwiedzając Żelazową Wolę. Najsławniejszą na świecie wieś, gdzie urodził się Fryderyk Chopin. Przy obiedzie w restauracji „Przepis na kompot” słuchaliśmy „do kotleta”, w przenośni i naprawdę mazurków Chopina, granych przez muzyka na pianinie na żywo. Po posiłku był cudowny spacer po parku i zajrzeliśmy do domku Chopina. Robiliśmy z Mistrzem fotki i podziwialiśmy otaczającą przyrodę. Deszcz przestał padać, ale zapadł zmrok i czas na powrót się zbliżył. Szczęśliwie dotarliśmy do domu, troszkę zmęczeni ale pełni wrażeń.

Dziękujemy wszystkim, kto do tej podróży się przyczynił .

Relacja, Cecylia Dąbrowska

Zdjęcia, Zbigniew Kaczanowicz i Cecylia Dąbrowska

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska LGD  PLIS     Bezpieczny internetBiznes.gov.pl

Urząd Miasta Wysokie Mazowieckie, ul. Ludowa 15, 18-200 Wysokie Mazowieckie
tel.:  862752592  fax:  862752593                  NIP:    7221002509    REGON:  450010671
Nr rachunku bankowego:    27 1020 1332 0000 1102 0037 5535    IBAN:  PL27102013320000110200375535    SWIFT:  BPKOPLPW