Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Wysokie Mazowieckie

• 018_obiekt.jpg
  • 019_obiekt.jpg

Wycieczka do Trójmiasta

TrójmiastoGdańsk – Westerplatte – Gdynia – Hel – Sopot – Gdańsk Oliwa     25 – 26 – 27.09. 2015

Godzina 4.30, chłodny poranek, słońce jeszcze sobie spokojnie śpi, ale grupa 32 studentów UTW w radosnym nastroju zajmuje miejsca w autokarze. Przed nami kilka godzin jazdy. Czas podróży szybko mija i już jesteśmy na Westerplatte, które stanowi niezwykle istotny punkt na historycznej mapie wybrzeża.

Znajdują się tu liczne miejsca obrazujące jak bohatersko broniona była wolność Polski.

Oglądamy schron oraz powiązaną z nim wieżę obserwacyjną. Stąd przechodzimy do placówki Fort, która stanowi ważną część Muzeum Pola Bitwy, które posiada w swoich zbiorach militaria rekonstruujące wydarzenia II wojny światowej.

Na miejscu zbombardowanej 2 września 1939 roku wartowni nr 5 znajduje się Cmentarz Obrońców. 50 lat po tym wydarzeniu w tym miejscu wystawiono 15 krzyży z nieśmiertelnikami, które symbolizują żołnierzy bohatersko walczących i poległych w obronie Półwyspu. Ciekawą lokalizacją są także Ruiny Nowych Koszar. Przed budynkiem umieszczone są tablice zawierające wszystkie nazwiska obrońców Westerplatte.

Na kopcu tuż obok wejścia do portu znajduje się Pomnik Obrońców Wybrzeża. Ma 23metry wysokości, powstał z 236 bloków granitowych, waży 1150 ton. Obecnie statki różnych bander czczą pamięć bohaterów odpowiednimi sygnałami podczas wchodzenia do portu. My również składamy hołd i symboliczną wiązankę kwiatów bohaterskim obrońcom, którzy stali się symbolem i inspiracją dla całego kraju.

Bogatsi o kolejną lekcję historii jedziemy do Gdańska. Zwiedzamy z przewodnikiem Główne Miasto, podziwiamy Zieloną Bramę, Neptuna, Dwór Artusa, Długie Pobrzeże, Żuraw, Złotą Bramę, Gdańskie Kamieniczki, Kościół Mariacki. W trakcie spaceru zwiedzamy Muzeum Bursztynu, które prezentuje historię powstania bursztynu, jego właściwości, pozyskiwanie oraz obróbkę na przestrzeni dziejów– od czasów najdawniejszych do współczesności. Podziwiamy wiele przykładów sztuki dawnej, takich, jak – szkatułki, kabinety, ołtarzyki, medaliony. Zainteresowanie budzą również współczesne wyroby rzemiosła artystycznego oraz nowoczesnej biżuterii wybitnych projektantów ukazane w awangardowej aranżacji z wykorzystaniem multimediów.

Po pysznej obiadokolacji jedziemy na nocleg  do Przejazdowa do Hotelu Czarna Perła. Noc mija niepostrzeżenie i wczesnym rankiem wyruszamy do Gdyni.

Zwiedzamy okręt ORP Błyskawica - muzeum od 1976 r.  Poznajemy jego uzbrojenie  widoczne na pokładzie i podziwiamy wyposażenie okrętu pod pokładem. Ten polski niszczyciel zbudowano w l. 1935 – 1936 w Wielkiej Brytanii. Pierwszy raz wpłynął  do Gdyni w1937 r. i do rozpoczęcia wojny był w służbie Polskiej Marynarki Wojennej.  30 sierpnia 1939 r. okręt skierowano do Wielkiej Brytanii. Załoga dzielnie  walczyła na Morzu Północnym i Śródziemnym, na Atlantyku, Kanale La Manche i w Zatoce Biskajskiej. Okręt podczas wojny zniszczył 2 niszczyciele i 2 eskortowce, uszkodził 3 okręty podwodne, zestrzelił 3 samoloty nieprzyjacielskie.

Kolejnym etapem zwiedzania jest Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, które ma nacelu sławienie polskiego morskiego oręża. Główną, stałą wystawą jest ekspozycja broni i uzbrojenia morskiego. Znajdują się tam części do statków, ich repliki oraz niektóre autentyczne sprzęty, jak np. śmigłowiec.

Na Helu zwiedzamy Muzeum Obrony Wybrzeża, które eksponuje swoje wystawy w kilku wyremontowanych obiektach dawnej niemieckiej baterii artylerii nadbrzeżnej „Schleswig Holstein” oraz na odrestaurowanym stanowisku nr 4 przedwojennej baterii. We wnętrzu muzeum znajduje się ponad 15 stałych wystaw oraz liczne eksponaty nawiązujące do historii militarnej Rejonu Umocnionego Hel, wsławionego 32 dniami obrony w 1939 r. oraz do historii Polskiej Marynarki Wojennej. Wizyta w tym muzeum jest niezwykle ciekawa i pouczająca.

W Muzeum Etnograficzno – Przyrodniczym oglądamy kolekcje muszli z całego świata, kolekcje bursztynów, wystawy etnograficzne, prezentacje życia rybaków, kolekcje sprzętów codziennego użytku. W ogródku botanicznym zobaczyliśmy wiele ciekawych roślin, a wśród nich kolekcję różnych traw.

Jeszcze krótki spacer aż na sam cypel Helu, moment zadumy, popatrzenie na zachód słońca nad morską tonią i utrudzeni całodziennym zwiedzaniem jedziemy do Władysławowa na nocleg. Po zakwaterowaniu i krótkim odpoczynku spotykamy się na wieczorku integracyjnym. Już nie pamiętamy o zmęczeniu i wspaniale bawimy się do północy.

Rano żegnamy Ośrodek Wczasowy Sargus, dziękujemy za miłe przyjęcie i jedziemy do Sopotu. Spacerujemy z przewodnikiem najsłynniejszym deptakiem w Polsce zwanym „Monciak”. Następnie wchodzimy na molo im. Jana Pawła II , które jest najdłuższe nad Morzem Bałtyckim. Ma ok. pół kilometra długości – część spacerowa ma 511,5 m, z czego 458 m wchodzi w głąb Zatoki Gdańskiej. Składa się z 2 części: lądowego placu i słynnego drewnianego pomostu.  W części lądowej podziwiamy przepiękną zabytkową fontannę, latarnię morską z punktem widokowym, muszlę koncertową. Część drewniana (spacerowa) obejmuje oprócz pomostu pokłady dolne oraz pokład boczny, które umożliwiają przybijanie statków pasażerskich oraz jachtów. Spacerujemy po Molo i oddychamy pełną piersią, bo stężenie jodu w miejscach najdalej wysuniętych w morze jest dwukrotnie większe niż na lądzie.

Kolejnym etapem naszej wycieczki jest Gdańsk Oliwa. Spacerujemy po Parku Oliwskim im. Adama Mickiewicza. Historiaparku związana jest z Zakonem Cystersów, od XII w. gospodarujących w dolinie Potoku Oliwskiego. Do parku prowadzi ulica opata Jacka Rybickiego – to on przed 200 laty udostępnił to urodziwe miejsce Gdańszczanom. Park Oliwski urzeka piękną przyrodą. Obejrzeć tu można rzadko spotykane, cenne gatunki drzew i roślin, licznie zgromadzone rzeźby, warto zwrócić uwagę na tzw. groty szeptów, które jakopozostałość barokowego wyposażenia ogrodu z XVIII w. zaskakują niezwykłą akustyką, dzięki której osoby znajdujące się w dwóch przeciwległych grotach mogą prowadzić rozmowę szeptem.

O godz. 13 uczestniczymy we mszy św. w Katedrze pod wezwaniem Trójcy Świętej, Najświętszej Marii Panny i Św. Bernarda. Bazylika archikatedra jest jednym z najcenniejszych zabytków miasta Gdańsk Oliwa. Została wzniesiona w XIII przez Cystersów. Po pożarze w 1350 r. odbudowano ją w stylu gotyckim. Mierzy 107 metrów, jest najdłuższym kościołem w Polsce. Katedra jest trzynawową bazyliką z wyposażeniem barokowym. Szczególnie cenny jest ołtarz z tego okresu, misternie rzeźbione stalle i XVI-wieczne polichromie. Wspaniałe są także organy wykonane w l. 1763 –1788 . Często grane są na nich koncerty, wokół instrumentu przyczepione są elementy obrotowe.  My także z wielkim zainteresowaniem wysłuchaliśmy wspaniałego koncertu organowego.

Pełni wrażeń i niecodziennych pięknych przeżyć wyruszyliśmy w drogę powrotną. Szczęśliwie dotarliśmy do celu. Zostały nam miłe wspomnienia z niezwykle udanej wycieczki.

Alicja Chmielewska

Aktualności MOK

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska Detektor burzowy Mrągowo LGD  PLIS

Urząd Miasta Wysokie Mazowieckie, ul. Ludowa 15, 18-200 Wysokie Mazowieckie
tel.:  862752592  fax:  862752593                  NIP:    7221002509    REGON:  450010671
Nr rachunku bankowego:    27 1020 1332 0000 1102 0037 5535    IBAN:  PL27102013320000110200375535    SWIFT:  BPKOPLPW